Alla inlägg under oktober 2013

Av malin - 18 oktober 2013 20:55

Herregud va god mat jag kan göra ibland. (Nej inte alls ego ;) )  Gjorde kycklingfiléer i ugnen. Underbart saftigt och gott! Såsen som kycklingen fick gosa till sig med i ugnen var : grädde, creme fraiche, soja, sambal oelek och lite creme bonjour vitlök och örter. Mer kryddor behövs inte. Serverade detta med ris.  Det tog cirka 1 timme i 200 grader. :D Värt all väntan. 


Kan verkligen rekomendera att göra kyckling i ugnen. Aldrig ätit så god och saftig kyckling. 


Trevlig helg på er!

Av malin - 16 oktober 2013 20:24

Idag gjorde jag och Richard en grönsakspaj. Mycket god måste jag säga! Och självklart delar jag med mig av receptet!


Pajdeg

3 dl mjöl (jag tog 1,5 dl fullkorns dinkelmjöl och 1,5 dl vetemjöl)

125 gram smör

3 msk iskallt vatten 


Äggstanning

3 ägg

1 dl mjölk

1 dl creme fraiche

Valfria kryddor. (Jag hade salt, peppar, vitlökspulver och lite sweet chilisås)


Låt det vila kallt i ca 30 minuter innan du trycker ut det i en lämplig pajform. Efter den vilat och du tryckt ut degen i formen, så ska den förgräddas i 200 grader mitt i ugnen i ca 10 minuter. 


Vi fyllde pajen med broccoli, blomkål, spenat, lök och körsbärstomater. Häll över äggstanningen sedan ska pajen in i ugnen igen i 200 grader mitt i ugnen i ca 30 min. Äggstanningen ska ha stelnat. 


Denna paj blev supergod. Brukar ha den degen och den äggstanningen när jag gör paj, det jag ändrar på är kryddorna beroende på vilken paj jag gör. 


   


Av malin - 13 oktober 2013 10:09

Ja detta var ju inte så bra. Förlåt läsare, var inte riktigt meningen att det skulle ta så lång tid innan ni hörde något från mig igen. Men jag har haft mycket i tankarna kring jobb m.m så bloggen har fallit lite ur minnet kan man säga. Hoppas den lägger sig på minnet fram över så ni slipper vänta så länge mellan inläggen.


Hoppas ni har en trevlig helg och en skön, mysig höstsöndag! Ut och njut av den friska luften nu :D

Ovido - Quiz & Flashcards